![]() |
Free Bullying Zone |
Pendidikan merupakan kunci Kemajuan
bangsa. Objektif pendidikan
iaitu mencerdaskan kehidupan bangsa merupakan
sebuah tanggungjawab yang harus diemban
oleh semua komponen
dalam dunia pendidikan.
Komponen-komponen dalam pendidikan seperti
guru, Siswa, dan
kakitangan sekolah lain idealnya haruslah
memiliki cara Pandang
atau visi dan
misi yang sejalan
dengan tujuan pendidikan
secara umum tersebut.Namun
begitu, saat ini, banyak laporan-laporan
surat khabar yang
memberitakan bahwa ramai Caklempong-Malim
sekolah dasar sehingga
menengah yang terlibat
dalam kasus-kasus
Keganasan, terlebih Keganasan terhadap rakan
sebaya seperti premanisme,
pemalakan, Ancaman, pencurian, pencemaran nama
baik, sehinggabehujung pada Keganasan-Keganasan fizikal. Fenomena seperti ini,
dalam dunia pendidikan
dan psikologis disebut
sebagai Buli.
“Bullying "adalah sebuah kata Inggeris bererti bentak,
dan dalam erti lebih
meluas termasuk ancam, ejek, hina dan pukul.
Perilaku bullying itu tertanam bagi pelbagai pelajar sekolah dan dilampiaskan
terhadap pelajar-pelajar di sekolah yang sama. Bullying merupakan sikap agresif dari individu ataupun kumpulan
dengan tujuan untuk mengganggu
serta menyakiti orang lain baik secara
fizikal mahupun psikologi.
bullying biasanya berlaku secara berterusan dalam jangka masa yang agak lama, sehingga mangsanya terus-menerus berada dalam keadaan cemas dan terintimidasi.
Menurut Edi Purwanto
(2010) bullying adalah
suatu tindakan negatif yang dijalankan
secara berulang-ulang di mana tindakan itu sengaja
dilakukan dengan tujuan untuk mencederakan
dan membuat seseorang berasa tidak selesa. Umumnya ibu
bapa, guru dan komuniti mengganggap fenomena bullying
pada anak / pelajar
di sekolah adalah perkara biasa
dan baru meresponnya jika hal itu telah membuat mangsa terluka hingga
memerlukan bantuan perubatan dalam hal bullying fizikal.
sementara bullying sosial, verbal dan
elektronik masih belum dilayan
dengan baik. Hal ini disebabkan karena kurangnya pemahaman akan kesan buruk
daripada bullying terhadap
perkembangan dan pencapaian kanak-kanak
di sekolah dan ketiadaan atau belum dikembangkannya mekanisma anti bullying
di sekolah kita. Selain
daripada itu anak-anak
juga masih jarang dibekalkan pemahaman yang tepat tentang bullying dan kesannya.
Tingkah laku buli atau perbuatan buli boleh
terjadi dalam dua bentuk iaitu
bentuk fizikal dan bentuk psikologi. Menurut Olweus
(1993b) terdapat tiga jenis tingkah laku buli
iaitu fizikal, verbal
dan tingkah laku antisosial. Tingkah laku
buli fizikal adalah seperti memukul, menarik rambut, meludah, menchakar dan
menendang. Tingkah laku buli verbal ialah
seperti mengejek, menghina
dan mengusik. Tingkah laku buli yang
berkaitan dengan tingkah laku
anti sosial ialah memulau, mengata, fitnah
dan merosakkan harta benda.
Tingkah laku buli
fizikal dan verbal merujuk kepada tingkah laku
buli secara langsung. Tingkah laku buli
anti sosial pula merujuk kepada tingkah laku buli
secara tidak langsung. Tingkah laku buli dalam
bentuk verbal juga
merupakan tingkah laku buli berbentuk psikologi.
Tingkah laku buli
dalam bentuk antisosial juga boleh berlaku dalam bentuk fizikal seperti merosakan harta benda atau dalam
bentuk psikologi seperti pemulauan
dan fitnah. Namun di tengah maraknya perkembangan
teknologi maklumat masa ini,
media perilaku buli
merebak hingga dunia maya yang dikenali sebagai "Cyber Bullying" di mana kes-kes
yang didapati bahawa banyak remaja usia pelajar
sekolah yang secara sengaja mengejek
kawan mereka ataupun guru mereka melalui facebook, twitter, texting ,
mobile phone dan media
cyber lain.
![]() |
Miris lihatnya :( |
Anak
yang menjadi
mangsa bullying akan menderita
secara fizikal, tertekan, tidak dapat menumpukan perhatian dengan baik di sekolah atau bahkan menarik diri dari
lingkungan sosialnya. Anak korban
bullying juga akan
mencari pelampiasan yang bersifat
negatif seperti merokok, mengonsumsi alkohol atau bahkan dadah. Kerana
stress yang berterusan, mangsa bullying boleh
terganggu kesihatannya. Bahkan dalam situasi yang sangat ekstrim seorang korban bullying sosial boleh
melakukan tindakan bunuh diri.
Pelaku bullying akan
beranggapan bahawa penyelesaian masalah dengan cara-cara kekerasan atau menakutkan
orang lain adalah cara yang harus
ditempuh dalam memenuhi keinginannya. Hal ini
menggalakkan sifat premanisme
yang akan terbawa hingga dewasa. Sehingga tanpa sedar kita telah menjadikan
sekolah kita sebagai tempat latihan bagi calon-calon preman yang nantinya akan
menjadi profesi mereka apabila
dewasa nanti.
Menurut Menteri Pelajaran, Datuk Seri
Hishammudin Tun Hussein, masalah buli merupakan satu masalah yang sering
berlaku di sekolah-sekolah menengah di Malaysia pada hari ini. Sepanjang tahun 2004
terdapat 1600 orang pelajar terlibat dalam gejala buli (Utusan Malaysia, 9 Julai 2005). Kebanyakan kes-kes
jenayah tersebut bermula daripada tingkah laku buli. Pelajar yang bertingkah
laku agresif buli cenderung untuk membentuk tingkah laku agresif ganas apabila
dewasa kelak. Kes yang sama pula terjadi
di Indonesia, seorang pelajar sekolah
rendah memukuli rakannya sehingga mati dan dilaporkan kepada polis disebabkan menonton rancangan smackdown dan cuba mempraktikkannya pada orang lain.
Namun, sebenarnya kes
ini bukan hanya berlaku secara meluas di Negara kita sahaja, perilaku bullying
di Amerika Syarikat menjadi problem non-akademik
nombor satu bagi para
guru, ahli pendidikan, ibu bapa, dan
komuniti, Begitu juga dengan kondisi
Negara-negara lain,
yang serupa. Di Amerika Syarikat, terdata 10 peratus
pelaku bully, pada
akhirnya akan menjadi pelaku kriminalis.
Oleh kerana itu, kes
buli ini seharusnya telah diangkat menjadi issue central dunia dalam menghadapi
degradasi moral generasi
muda yang terus terhakis sehingganya sekiranya anggapan ini tidak diambil perhatian maka generasi muda yang
menjadi "tongkat estafet" kepemimpinan bangsa, keluarga dan diri mereka sendiri akan musnah sia -sia, dan ini
menjadi ancaman masa hadapan
dalam proses keberlangsungan
kehidupan manusia di dunia.
Writen By : Mishbahul Jannah
tarikh : 3 Januari 2012
Rujukan :
Azizi
Hj.Yahaya, Yusofboon, Syahrin Hasyim et al. 2008. indeks perlakuan buli di kalangan pelajar-pelajar di
sekolah menengah dan rendah di Malaysia (bully action index among students in
secondary and primary school in malaysia).
Kertas Kerja Penyelidikan. Universiti Teknologi Malaysia.
Bakri, Isweni
Ishak. ___. Perilaku Bullying, problem
besar di AS. Dari www.bakri.blogspot.com diakses pada
2 Januari 2012.
Widiharto,
Christoporus A., et al. ___. Perilaku
Bullying ditinjau dari Harga Diri dan Pemahaman Moral Anak. Kertas Keja
Penelitian. Semarang,Indonesia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar